duminică, 17 aprilie 2011

Gemenii - "Toti trebuie să cunoască!"


Sugarul Gemeni este iute si curios, plin de energie cât doi la un loc. Nerăbdător să descopere lumea în care s-a născut, învată de timpuriu să meargă. Cu viteza vântului. Nerăbdător să comunice cu lumea în care s-a născut, învată de timpuriu să vorbească. Cu viteza vântului. Fiind deosebit de ager, este predispus accidentărilor, punând astfel la grea încercare rezistenta fizică si psihică a celor care au grijă de el.

Viata afectivă a sugarului Gemeni are nevoie de permanentă comunicare si varietate. Chiar si îndeletnicirile de rutină (mesele, schimbarea scutecelor, baia) le suportă, fără să plângă până la isterizare, numai dacă acestea se desfăsoară rapid, cu multă joacă si veselie. Si dacă s-ar putea mereu altfel, mereu în alt ambient. Doarme putin, dar exact cât si când are nevoie, si oriunde: în pătut, în cărucior, în brate, în masină, etc.

Ca să se simtă bine, are nevoie de multă libertate de miscare, îmbrăcăminte lejeră, de multe jucării colorate, cât mai sonore si dinamice.

Copilul Gemeni este interesat să cunoască tot ce-l înconjoară si să povestească apoi tot ce a cunoscut, tot ce a învătat. Îi place să se joace, dar nu singur! Nu este copilul care să se joace în liniste în camera sa (de altfel el nu are o cameră a sa sau un colt al său preferat, ci toată casa trebuie să o aibă la dispozitie), pretinde ca cineva să se ocupe de el, să plimbe împreună masinutele, să îmbrace împreună păpusile, să construiască împreună din cuburi, si în acest timp să... vorbească. Chiar si seara, înainte de culcare. Cei care au grijă de el nu scapă fără să-i citească cel putin o poveste. De obicei mult mai multe... Până la epuizare. A adultului, nicidecum a copilului.

Când se joacă cu ceilalti copii, copilul Gemeni vrea să-i cunoască... mai îndeaproape, mai ales reactiile acestora: îi trage de păr, îi ciupeste, se catără pe ei, îi muscă, etc., gesturi ce pot părea agresive, dar nu sunt decât simplă curiozitate.

Prescolarul Gemeni, fie fată sau băiat, vorbeste. Într-una. Chiar si atunci când nu este întrebat. Pune o mie de întrebări pe minut si nu se lasă până nu obtine răspunsuri la toate. Telefonul este jucăria sa preferată, dar si lexicoanele bogat ilustrate, adecvate vârstei sale. Joaca îl interesează nu pentru activitatea în sine, ci pentru a se informa si apoi a informa: să povestescă, să predea si altora ceea ce cunoaste.

La ocazii festive (diverse serbări, sărbători) sunt nelipsite... întrebările: ce se serbează si de ce, de unde sunt cadourile, cine le aduce, de ce le aduce, cui le aduce, etc. si dacă nu primeste răspunsuri adecvate vârstei sale, îi va duce în pragul disperării pe adulti. Tot acest frecus poate fi evitat dacă micutul Gemeni va fi rugat să dea o mână de ajutor, dar ceva pe placul său: treburi diverse si ce pot fi făcute repede, fie la bucătărie (de ornat ceva), fie de aranjat ceva în casă. Să nu se astepte nimeni ca aceste mici îndeletniciri să fie făcute riguros si până la capăt. Nu-l alegeti co-părtas la surprize! Copilul Gemeni nu stie si nici nu vrea să tacă! Tăinuirea a ceva îl enervează si îi creează serioase remuscări, si îsi va pierde încrederea în persoana sau în persoanele care l-ar obliga la un asemenea fapt, stricându-i, poate chiar definitiv, plăcerea de a mai participa vreodată la vreo sărbătoare.

Scolarul Gemeni îsi face prieteni din prima zi de scoală. Din ce în ce mai multi, dar mereu altii. Nu pentru că ar fi neserios, ci doar pentru că este interesat să cunoască multe persoane, mereu altele, alături de cei pe care îi are deja prieteni. Învătatul nu este o problemă: are o minte brici, dar educatorii trebuie să aibă în vedere că acest scolar nu este unul consecvent si tenace, el nu se poate concentra asupra unei singure activităti, mai ales pe o durată mai lungă. Iar activitătile de rutină sunt acceptate numai dacă sunt făcute împreună cu ceilalti colegi. Scolarului Gemeni nu-i place să învete singur nici acasă. El trebuie să se consulte, să discute, să dezbată temele împreună cu colegii. Lucrările - fie oral, fie scrise - sunt pline de informatii, dar foarte putine referiri concrete la subiect.

În activitătile cotidiene specifice vârstei sale trebuie lăsat să călătorească, să cunoască si, totodată, încurajat să si îndeplinească, să ducă ceva început până la capăt. Reusita, cât de mică, îi oferă încredere în capacitatea sa de a fi luat o decizie corectă! Nereusita îl deprimă, dar trece cu usurintă peste esec si caută imediat o altă solutie de rezolvare, care speră să nu-l dezamăgească.

Acest scolar nu poate să fie disciplinat cu forta, asa cum nici vântul nu poate să fie obligat încotro să sufle. El poate doar să fie ajutat să-si orienteze, pe baza deciziei proprii, istetimea si volubilitatea înspre un singur domeniu, util atât pentru el, cât si pentru societate.

Scolarului Gemeni îi place să comunice. Nu este bine să fie obligat să tacă, ci orientat către activităti unde poate să scrie, să vorbească, să se exprime liber: cercuri de teatru, “învătător” pentru copii de vârste mai mici, să scrie jurnale, să corespondeze cu prietenii etc. De exemplu, corespondentele electronice (e-mail-urile) îi pot potoli setea de comunicare. Atentie, însă! Si acestea, dar si chat-urile pot fi o mare capcană pentru dezvoltarea sa sănătoasă! Dacă nu este ascultat de nimeni (părinti, colegi, educatori, s.a.m.d.), dacă nu are cu cine comunica, dialoga, acest scolar poate deveni foarte usor sclavul partenerului de dialog electronic, ceea ce îi închide vitalitatea naturală într-o lume virtuală, pierzând astfel în scurt timp contactul cu realitatea.

Adolescentul Gemeni este în stare să speculeze orice situatie în favoarea sa, ceea ce, având în vedere dificultatea de a lua o decizie, nu este o trăsătură negativă. Însă aceasta poate deveni oricând una negativă, dacă adolescentul nu a fost obisnuit de mic să nu mintă, indiferent de gravitatea boroboatei comise. Trebuie să învete că este chiar foarte bine să-si folosească calitătile native în ocaziile prielnice oferite de soartă, în mod cinstit, adică în asa fel încât să nu păgubească pe nimeni, să nu producă nimănui, nici măcar “din glumă”, nici un fel de suferintă, fie fizică sau psihică.

Camera sa, sau spatiul din încăperea în care locuieste împreună cu altii, va reflecta întocmai miscarea necontenită a Aerului: geamuri larg deschise, mobilier “mobil”, deschis la culoare, ce poate fi rearanjat des, mereu altfel, usa niciodată încuiată, pentru ca oricând să poată intra pentru conversatii vecinii, prietenii sau colegii

Fiind vorba de un reprezentant al Aerului, el si va parcurge drumul ales prin schimbări dese: de atitudine, de situatie. Dorinta sa lăuntrică este ca nimeni să nu-i impună niciodată nimic si să fie lăsat să acumuleze cunostinte pe care apoi să le facă cunoscute.

Niciun comentariu: